Sunday 13 November 2011

Tuto Photoshop : Mewarnakan Anak Mata



Assalamualaikum semua :) Hye korang. Hari ni cuaca sejuk saja. Tempat saya alhamdulillah hujan dari tengah hari sampai ke petang. Syukur, sejuk tanah nie. Baiklah lah. Macam biasa pada hari ini, Heart mahu tunjukkan satu tutorial. Kali ini tutorial yang dikatakan agak simple dan boleh dilakukan oleh semua orang. Cuma ada satu syarat. Kamu mestilah ada Adobe Photoshop, jika tidak bagaimana kamu nak lakukannya :D Saya menggunakan Photoshop CS5. Sebenarnya, tutorial nie boleh diaplikasikan dimana mana Photoshop samaada CS3 ataupun CS4 cuma CS5 nie berlainan sikit caranya dan ianya lebih mudah dilakukan.

Saya ingin mengubah warna anak mata Avril Lavigne nie dari warna biru kepada ungu. Bagaimana caranya? Jom kita mulakan :)

Macam biasa kamu open Photoshop > File > Open untuk mencari gambar yang nak di edit. Kemudian tekan Ctrl + J untuk mendapatkan Layer 1 (1) ataupun kita panggil Duplicate Layer > Polygonal Lasso Tool (2)



Kamu lakarkan sahaja dekat mata yang kamu nak edit. Jika nak buat lakaran itu lebih kemas dan mudah, tekan Ctrl ++ untuk zoom gambar tersebut. Nak kelihatan warna mata itu lebih real, kamu ubah nombor yang kat Feather tu kepada nombor 5 (anak panah merah). Semakin besar nilainya, semakin smooth warnanya.



Yang ini sama je nak ubah Feather, cuma caranya berlainan sikit. Klik Select > Modify > Feather. Kalau nak guna cara nie pun boleh. Ikut keselesaan kamu k.



Sekarang sudah tiba masanya nak ubah warna anak mata. Kamu klik Image > Adjustment > Hue/Saturation. Kamu adjust warna anak mata tu ikut kesukaan kamu. Dah siap klik OK.



Hah. Dah siap pun. Tekan Ctrl - - untuk kelihatan gambar kepada saiz asal. Sekarang nak save gambar nie. Sebelum tu, kamu kena buat Ctrl + D untuk menghilangkan lakaran putus putus yang kat anak mata tu supaya kamu boleh lihat hasilnya :) Kemudian, tekan Shift dan klik kedua dua layer (anak panah merah) secara serentak > Klik right mouse > Merge Layer. Automatik kedua dua layer akan bergabung.



File > Save kepada JPG or PNG



Done! :) Cantiknya mata dia haha. Ok la korang. Jangan lupa cuba taw. Sebenarnya senang saja stepnya jika kita faham dan selalu practise benda nie. Selamat mencuba!