Wednesday 23 November 2011

Tuto Blog : Cara buat Mister Linky's


Assalamualaikum korang. Hohohoi. Kamu sihat tak? Kalau tidak sihat macam biasa makan ubat k. Tak mahu tangguh tangguh tapi kalau antibody dah kuat, tak apa, its ok tak kisah macam saya :P Padahal malas nak makan ubat. Banyakkan minum air mineral memang sudah cukup kan? hehe

Ok lah tanpa membuang masa mari kita pergi ke tutorial hari ini iaitu tutorial membuat Mister Linky's. "Apa itu Mister Linky's?" Mister Linky's itu adalah satu gadget dengan meletakkan link blog anda pada gadget tersebut supaya tuan punya blog lebih mudah untuk jejak rakan rakan blogger yang lain. Cara buatnya amatlah mudah.


STEP 1
Pergi ke link ini dan automatik akan keluar main page ini > Klik register selepas perkataan login yang kat atas sekali tuh.


STEP 2
Isi apa yang patut kat nombor (1) tu > klik register (2)


STEP 3
Pergi kat e-mel korang > Ambil code yang dia beri. Korang mesti ada dapat code tu. Korang copy dan paste sahaja dekat dalam kotak 'Code' > dah siap klik confirm.


STEP 4
Kemudian automatik akan keluar page ini. Jika tiada klik sahaja pada 'main' untuk login > Isi id dan password kamu > 'login'



STEP 5
Mesti tertera 'Login completed'. Dah ada kan? Kemudian klik sahaja 'wizard'


STEP 6
Korang klik sahaja dengan mengikut anak panah merah yang bernombor termasuklah dengan apa yang saya bulatkan tu.


STEP 7
Dah siap? Haaa...okeyh. Korang mesti akan dapat satu code. Oleh itu, korang dikehendaki copy dan paste di  HTML/Javascript. Tak tahu macam mana nak pasang benda nie? Okeyh...jangan risau. Korang pergi kat link ini k. 


Okeyh lah sampai di sini sahaja tutorial hari ini. Diharap tutorial ini dapat mendapat korang. Jumpa lagi dilain post. Bubye.