Tuesday 15 November 2011

Haiwan Peliharaan Yang boleh Tenangkan Fikiran



Assalamualaikum semua. Hang apa khabar? Heart sihat saja. Hari ni, Heart mahu kongsi pendapat mengenai haiwan peliharaan. Bagi saya, memelihara haiwan peliharaan adalah salah satu cara untuk menenangkan fikiran yang agak berserabut atau kita semua panggil STRESS. Kebanyakkannya, mereka memilih haiwan yang cute dan sesetengah orang memilih haiwan yang sedikit garang seperti harimau, ular, burung helang dan sebagainya.  Oleh itu, disini terdapat beberapa jenis haiwan yang sesuai untuk dijadikan haiwan peliharaan. Jom tengok? 


Slow Loris
Sekarang, haiwan ini semakin popular disebabkan sifat semulajadinya yang memang menarik perhatian semua orang. Haiwan ini semamangnya sssllloooow moootttiiioooon....kita pun boleh jadi slllloooow biiiilaaaaa tengoook menaaataaang niii beergeeeraaakkk... :D



Kucing
Haiwan ini sudah sememangnya famous sejak dari dulu lagi disebabkan kecomelan dan kenakalannya yang telah menambat hati semua orang. Lagi lagi gugurlz, "Owwh. So Cuuuuuteee.."  Boleh menghilangkan stress right? :)



Hermit Crab
Hermit Crab
Hermit Crab atau dengan bahasa melayunya Umang-Umang. Erk? Yer lah tu kot. Kalau stress, korang tengok je binatang ni jalan. Memang laju macam ketam. InsyaAllah korang akan tergelak sendiri. So, hilanglah stress anda.



Arnab
Cute Rabbits
Haa. Binatang ni memang comel. Bila saya tengok arnab ni automatik akan terbayang orang Jepun. Aik? Kenapa?haha Mungkin arnab ni ada mata yang kecik pastu bulu yang sangat putih dan gebu :) Lagi lagi tang hidungnya tu. Bila makan lobak pasti hidungnya akan bergerak laju.



Hamster
Korang mesti suka hamster,  right? Tengok. Hamster tu pun tenung korang. Hayok, tak tahu. Mak balik bawak kayu haha


Sebenarnya, memang ada banyak lagi jenis jenis haiwan yang boleh dipelihara dan boleh menghilangkan stress korang. Kebanyakkanya mereka memilih kucing tetapi bergantung juga kepada citarasa korang. Setiap orang mempuyai citarasa yang berlainan. Saya mungkin akan memilih anak harimau, bila dah besar terus hantar ke zoo. Suruh orang orang sana jaga :D Korang pula bagaimana? Apa haiwan peliharaan anda? Ceciter ceciter.



2 comments

16 November 2011 at 09:10

saya suka kucing..
tapi ape boleh buat..saya ada asthma..
alergik ngan bulu2 diorang..
skrg saya cuma bela ikan je..
senang..x payah susah2 nk buang najis dia..hehehe

16 November 2011 at 11:05

@Izzah Idz Ha'ah. btul tu :) setahu saye, najis ikan tu dia akn mkn sndiri right? Agknye kot :P yup. lagipun spesis ikn nie senang ckit nk jge dari haiwn2 len mcm kcing or rabbit :) just bg mkn n cuci akuarium dia :D

Post a Comment