Wednesday 23 November 2011

Tuto Blog : Membuat Scroll Box dalam Entry


Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Kamu semua apa khabar? Dah lama Heart tak buat post baru. Entah mood nak updated blog tu tetiba lesap mungkin disebabkan terlalu excited menyambut kemenangan pasukan Harimau Muda kita Malaysia kerana berjaya menempah pingat emas dalam perlawanan bola sepak akhir Sukan Sea di Indonesia kelmarin. Memamg sangat sangat mengujakan dan tahniah untuk mereka :D Saya tumpang gembira selepas mendengar berita itu hehe. Malam ini mereka berlawan dengan Syria untuk layak ke peringkat olimpik. Semoga berjaya! :)

Ok lah korang. Macam biasa pada hari ini saya mahu buat satu tutorial iaitu tutorial scroll box di dalam entry. Mudah sahaja. Korang dikehendaki ikut semua step ini k :) Jom mulakan.

STEP 1
Dashboard > New post



STEP 2
Edit HTML (1) > Paste code kat entry > Tukar teks yang ada pada code itu (2)

Ini code nya. Sila copy dan paste yer :)
<div style="width:426px;height:100px;overflow:auto;
border-width:1px;border-color:000000;border-style:solid;">
Teks anda di sini
</div>

Width dengan height tu kalau korang nak ubah pun boleh juga. Ikut kesesuaian k. 1px border tu adalah ketebalan border scroll box. Makin besar nilainya makin teballah scroll box korang. color:000000 adalah warna border. Nak tukar warna pun boleh. Ada kat siniTeks anda di sini tu korang ubah lah ayat apa yang korang nak.




Hah! Kan dah jadi :) Apalagi. Cubalah, Semoga berjaya ^^